Majitelé aut mají poměrně velkou spoustu povinností, často větší, než si sami uvědomují. A jednou z nich jsou i pravidelné technické a emisní kontroly. Při nich se ověří, zda je vůz v provozuschopném stavu, a také to, zda emise, které vydává, nepřekračují povolený limit. To se mnohým může zdát zbytečné. Každý přece pozná, zda jeho auto jede dobře, nebo ne? Proč tedy musí pravidelně na prohlídku, za kterou ještě musíme navíc platit? Mnoha lidem to nedává příliš smysl, avšak když se podíváme podrobněji, uvidíme, že je to skutečně nezbytné.
V první řadě je tu fakt, že existují i určité skryté vady. Ty nejsou na první pohled patrné a při běžném užívání nemáme možnost si jich všimnout, dokud není pozdě. Tomu lze předejít právě těmito pravidelnými prohlídkami. Ty je odhalí a lze je tak opravit dříve, než se stane nějaké neštěstí.
Také je pravdou, že mnoho lidí nemá příliš realistickou představu o tom, co může na silnici a co nikoliv. Někomu by například příliš nevadilo jedno rozbité přední světlo, zatímco jiný by byl v klidu, kdyby měl jedno ze zpětných zrcátek rozbité. Obojí však představuje riziko jak pro řidiče, tak i pro ostatní účastníky provozu.
Pokud jde o emise, tak zde je situace poněkud jiná. Je zákonem dáno, jaké množství jich smí vůz vypouštět, bez ohledu na typ, značku a stáří. A jediným způsobem, jak zajistit dodržování tohoto nařízení, je právě měření. Při něm se ukáže, zda vozidlo odpovídá stále se zpřísňujícím limitům.
Ani jedno samozřejmě není řidiči vítáno. V podstatě vždy se jedná o nepříjemnou povinnost, pokaždé spojenou se strachem, že náš vůz neprojde. V takovém případě totiž už nesmí na silnici, tedy alespoň do doby, než se zjištěné závady opraví. Pokud se jedná o něco malého, pak je oprava mnohdy i součástí prohlídky. U větších problémů, jejichž náprava není tak jednoduchá, je však situace složitější.
Je však jasné, proč byly tyto prohlídky zavedeny. Snahou je, aby naše silnice byly co nejbezpečnější, a aby technická závada nestála život člověka.